לייעוץ חינם מוזמנים לשלוח לנו הודעה 🢀

רוצים לדבר איתנו ? בשביל זה אנחנו כאן !

השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם לתיאום פגישה ומתן ייעוץ ראשוני.

לימודי פסיכולוגיה או מדעי ההתנהגות

הכנסה בעזרת תוכנת קנבה
תוכן עניינים

הכנסה בעזרת תוכנת קנבה

ההתלבטות בין מסלול לתואר ראשון של לימודי פסיכולוגיה לבין לימודי מדעי ההתנהגות מעסיקה צעירים רבים המתעניינים במקצועות הטיפוליים ובמחקר האקדמי בתחום. הקורסים הנלמדים במסלולים הללו חופפים חלקית אך לא לגמרי. מדעי ההתנהגות כוללים בתוכם קורסי יסוד רבים בפסיכולוגיה לצד קורסים נוספים בסוציולוגיה, אנתרופולוגיה וקרימינולוגיה. במאמר זה נסביר לגבי מסלולי הלימודים הללו, מה הם כוללים, במה עוסקים הבוגרים ומהם מסלולי ההמשך.

מדעי החברה

ניתן לומר כי מבחינת החלוקה של תחומי הלימוד, שני המסלולים הללו נלמדים בפקולטות למדעי החברה. לימודי פסיכולוגיה נחשבים לחלק מהתחום הרחב יותר של מדעי ההתנהגות וכפי שציינו הם כוללים גם לימודי סוציולוגיה או אנתרופולוגיה. הקבלה ללימודי תואר ראשון במדעי ההתנהגות מצריכה ציונים נמוכים יותר מאשר לימודי פסיכולוגיה במכללות ובאוניברסיטאות.

מה כוללים הלימודים

בלימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה מתמקדים בגישות היסוד לאבחון וטיפול בהתנהגות האנושית. התלמידים לומדי את התאוריות המובילות בתחום לרבות פסיכולוגיה פסיכודינמית, פסיכולוגיה התנהגותית, פסיכולוגיה אקזיסטנציאליסטית ועוד. בלימודים נכללים קורסי מבוא רבים, בין היתר בפסיכולוגיה אבנורמלית, פסיכולוגיה התפתחותית, תורת האישיות ועוד.

ישנם קורסי יסוד משותפים למסלולים הללו כמו, מבוא לסוציולוגיה, מבוא לאנתרופולוגיה, מבוא לקרימינולוגיה, החברה הישראלית, סטטיסטיקה, שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות ועוד. הלימודים בשני המסלולים לרוב אורכים שלוש שנים והמעבר השנתי מותנה בצליחת הרף מבחינת ציונים ועבודות של כל מוסד והמסלול הספציפי.

תנאי קבלה שונים

מוסדות שונים מציעים את מסלולים הללו בתנאי קבלה משתנים וגם לכך ישנה השפעה על ההחלטה לגבי מה ללמוד. לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון כמו גם, לימודי מדעי ההתנהגות אינם מכשירים את בוגריהם לטפל קלינית ולכך נדרש תואר שני בפסיכולוגיה והסמכה. בוגרי שני המסלולים יכולים להמשיך לתואר שני טיפולי במידה והציונים שלהם גבוהים מספיק.

עבודה והמשך לימודים

לכן, רבים שאינם עומדים בתנאי הקבלה של לימודי פסיכולוגיה לתואר הראשון ומעוניינים ללמוד תואר שני בפסיכולוגיה יכולים לבחור במסלול של מדעי ההתנהגות. הבוגרים של תואר ראשון במדעי ההתנהגות עשויים להשתלב בתום לימודיהם בתחומי עבודה כמו ניהול משאבי אנוש וחברות כוח אדם ובדומה לבוגרי פסיכולוגיה גם בתחומי החינוך והטיפול הלא פורמליים.

מיקוד או הרחבה

מלבד עניין תנאי הקבלה מדעי ההתנהגות עשויים להתאים למי שאינו בטוח בכך שהוא מעוניין בקרירה של מטפל והוא מעוניין להרחיב את אופקיו ולרכוש ידע רחב יותר. במקרים רבים פונים למסלול לימוד זה כאלה שכבר מצאו את מקומם מבחינה תעסוקתית והלימודים משמשים להם לשיפור עבודתם ולשם המשך ההתפתחות המקצועית בעתיד.

סיכום פסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות

לסיכום הנושא, במאמר זה ניסינו להשיב על השאלה, מה ההבדלים בין מסלול של לימודי פסיכולוגיה ומסלול של מדעי ההתנהגות. כפי שציינו, פסיכולוגיה הינה חלק ממדעי ההתנהגות הכוללים גם את התחומים של סוציולוגיה, אנתרופולוגיה וקרימינולוגיה. המסלולים נבדלים מבחינת מידת המיקוד בתחום הטיפולי והבוגרים של שני המסלולים יכולים להמשיך לתואר שני.

מחפשים מורה נהיגה? השאירו פרטים ונחזור אליכם